Behandling av snorking

Søvnapne behandling

Søvnapné er en søvnsykdom som rammer tusenvis av nordmenn, og kan føre til en rekke plagsomme symptomer. Les mer om søvnapné og behandling her.

Det antas at omkring 16 prosent av alle nordmenn sliter med pusteforstyrrelser under søvn. Rundt åtte prosent av disse sliter med uttalte pusteproblemer og har alvorlig søvnapné. Søvnapné er gjerne noe som forbindes med snorking og overvektige menn, men kan ramme nokså tilfeldig.

For noen kan det hjelpe å gå ned i vekt. Andre ganger trengs mer omfattende behandling. Vi skal her se nærmere på søvnapne behandling. Klikk her for å lese hva forskning sier om søvnapné.

Hva er søvnapné?

Enkelt forklart er søvnapné en søvnsykdom som fører til at svelget klapper sammen mens du sover. Dette fører til pustestans, noe som igjen fører til at hjertet må jobbe hardere.

Etter pustepausen vil pustingen gjenopptas, slik at oksygennivået i blodet normaliseres. Det finnes ulike grader av søvnapné, inkludert mild, moderat og alvorlig.

Ved mild søvnapné opplever pasienten gjerne pustestans fem ganger i timen, og hver pustestans varer i minst ti sekunder.

Graden av alvorlighet avhenger som regel av antallet pustestopp per time. Ved alvorlig søvnapné kan pasienten oppleve pustestans i flere minutter av gangen.

Symptomer på søvnapné

De som sliter med søvnapné opplever som regel både snorking og pustestopp. Pustestansen varer gjerne i noen sekunder eller minutter.

Mangelen på oksygen gir en rekke plager. Dette kan utarte seg i form av hyppige oppvåkninger om natten, tretthet på dagtid og hodepine om morgenen.

Har du søvnapné er du også disponert for hjerte- og karsykdom, samt høyt blodtrykk.

Årsak til søvnapné

Før vi ser nærmere på søvnapne behandling, er det greit å forklare årsaken til at pusteproblemene i det hele tatt oppstår.

Som regel skyldes søvnapné en periodisk blokkering eller motstand i pasientens øvre luftveier, altså nese og munn. Dette kan for eksempel skyldes store mandler.

Ved pusting dannes som regel et undertrykk i brystkassen, slik at luft strømmer inn i lungene.

Hos noen er undertrykket nok til at bløtdelsstrukturer i strupe og svelg faller sammen. Dette blir kalt for obstruktiv søvnapné.

Pustestansen kan skyldes overvekt, men også at pustesenteret i kroppens sentralnervesystem ikke sender ut stimulerende signaler (sentral søvnapné).

Behandling av søvnapné med CPAP

Søvnapné behandling går ut på at den som er rammet av tilstanden sover med en spesialtilpasset nesemaske, som er tilkoblet et apparat.

Denne maskinen genererer det vil kaller et kontinuerlig positivt luftveistrykk, eller «continuous positive airway pressure» (CPAP).

Dette lufttrykket sørger for at luftveiene holdes åpne mens pasienten sover. Utstyret brukes hver natt.

Denne behandlingsmetoden er effektiv, men noen synes det er irriterende å sove med maske.

Søvnapné behandling med skinne

En litt mindre inngripende form for søvnapné behandling, går ut på at pasienten får en spesialtilpasset skinne av tannlegen.

Tannleger som besitter spesialkompetanse kan lage en skinne som forhindrer at pasientens underkjeve beveger seg bakover ved søvn. Dette forhindrer også blokkering av luftveiene.

Veldig mange pasienter ser positiv effekt av slik behandling, og får mer energi om dagen kort tid etter at behandlingen startet. Prøv den hos en av våre tannleger på Lambertseter.

Annen behandling av søvnapné – vekttap

Enkelte pasienter opplever at vekttap er en god søvnapne behandling. Ved overvekt kan luftveiene bli trangere, noe som gjør at øvre luftveier lettere klapper sammen.

Mange overvektige menn og kvinner sliter med alvorlig søvnapné, men tilstanden kan også ramme veltrente og slanke mennesker.

Opplever du snorking og pustestopp?

Det er ikke uvanlig at de som sliter med søvnapné ikke merker at de har sykdommen selv. Som regel er det en partner som gjør dem obs på snorking og pustestans.

Dersom du stadig opplever at partneren din påpeker høy snorking og pustestans om natten, er det greit å få dette undersøkt nærmere.

Få bedre livskvalitet med søvnapne behandling

Med søvnapne behandling vil du mest sannsynlig oppleve økt livskvalitet og mer overskudd i hverdagen. Det er ikke kjekt å plutselig sovne under møter på jobben, på grunn av tretthet.

Lambertseter Tannlegesenter kan hjelpe deg med effektiv søvnapne behandling. Vi har kompetansen som trengs, og bidrar gjerne til å gi deg bedre livskvalitet.

Vi tilbyr også alle andre behandlinger innenfor tannhelse, og har åpent for akuttbehandlinger utenom vanlige åpningstider.